21 August 2014

: : TRANSAKSI BANK : :

"Berniaga dengan Allah umpama Transaksi Bank."


Transaksi bank /Berniaga Dgn Allah.
Kad = malaikat
Kredit = dosa
Debit= pahala.

- kita buat pahala, umpama memasukkan duit ke dalam bank.Semakin banyak pahala,semakin banyak keuntungan dalam bank/tabung akhirat.


-tapi,bila kita buat dosa,umpama kita keluarkan duit kita dalam bank.semakin banyak buat dosa..terlalu banyak buat dosa sampai lupa bertaubat,duit/pahala kita yang terkumpul akan menjadi bkurang dan semakin berkurang..akhirnya "KOSONG"/"ZERO"/"SIFAR.


-"BONUS PAHALA" akan di bank in kan kepada kita kiranya kita "bertaubat''.
Contoh : kita pergi solat terawih..sampai masjid snap gambar selfie dengan caption "done solat terawih malam ke 25".-post status FB/TWITTER/INSTAGRAM/WECHAT


*malaikat dah nak dok hantar amal kita ni.Allah pulak kata :"amal dia aku tak terima sebab dia Riya'."

Sama jugalah bila kita dah bertungkus lumus buat kerja itu ini..Bos bagi gaji guna cek.Hujung2 bos dapat tahu..yg buat kerja tu c fulan..bukan kita yang buat.Bos call kat bank jangan approve cek no: sekian..sekian..
Mai bank nak tuntut tunai.Bank kata ni "cek tendang".
Sapa yang rugi?---> diri sendiri..

Surah As-Saff

61:10 Hai orang-orang yang beriman sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?

61:11 (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya.

Wallahualam.

-arifudoalhadid-


Terima Kasih

No comments:

© Arifudo al-Hadid | Template Designed By MH